.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
یک حکم و دنیایی از دلواپسی؛
گزارشی از تعطیلی یک کارخانه شالیکوبی در بابل در فصل برداشت
شمال نیوز:مطلع شدیم یک واحد تولیدی شالیکوبی فعالیتش متوقف شده و محصولات عده ای از کشاورزان که در دل این واحد تولیدی انباشته شده در حال از بین رفتن ویا شاید هم از بین رفته باشد و چشم های نگران...

شمال نیوز:در این فصل از سال ، شمال رنگ طلایی به خود می گیرد. شلتوک سبزفصل بهار که گویی در زمین باتلاقی با عرق کشاورز سیرآب می شود تنش را به نوازش دست های گرم خورشید می سپارد و روزها با او همگام می شود و برای میهمان شدن سفره های ایرانی تلاش می کند. زمانی که ساقه های برنج پیراهن طلایی برتن می کند و خوشه هایش به هر سو می آویزد ، برنجکار نفسی راحت می کشد و دستان پینه بسته اش را به سوی آسمان دراز می کند تا آسمان بازهم یاریش کند چرا که درفصل برداشت گرمای خورشید علیرغم طاقت فرسا بودنش بهترین نعمت خداوندی برایش به حساب می آید. امسال هم برنجکاران سختکوش شمال کشور با لطف و عنایت خداوندی ، یک فصل پرمشقت را پشت سر گذاشته و در فصل برداشت برنجی که با رنج به دست می آید به سر می برند . برنجکار پس از چند ماه نگرانی و دلواپسی با برداشت محصول با آسایش سر بر بالین می گذارد و احساس آرامش می کند اما برای یک کشاورز نگران کننده تر از این نیست که محصولاتش پس از برداشت و در مرحله نهایی تبدیل در حال از بین رفتن باشد.
مطلع شدیم یک واحد تولیدی شالیکوبی فعالیتش متوقف شده و محصولات عده ای از کشاورزان که در دل این واحد تولیدی انباشته شده در حال از بین رفتن ویا شاید هم از بین رفته باشد و چشم های نگران و منتظرکشاورزان به امید اینکه شاید به یاد عده ای بیاید که این محصول حاصل تلاش طاقت فرسای قشری است که نه تنها تامین کننده غذای خویش بلکه تامین کننده غذای بسیاری از هموطنانش هستند و از سویی دیگر همین محصول ، درآمد یکساله خانواده آنان هم می باشد.
کارخانه شالیکوبی رضانیاء که در روستای موزیکله در جاده کیاکلا واقع شده در سال 76 با پروانه بهره برداری از محیط زیست ، صنایع و دارا بودن جواز تاسیس فعالیتش را آغاز نمود و اکنون با 16 سال فعالیت و 15 کارگر که هر یک نان آورخانه هستند تعطیل شده است. برای بررسی علل تعطیلی این کارخانه به سراغ یکی از صاحبان این واحد تولیدی رفتیم.
برادران رضانیاء صاحبان این واحد تولیدی در این خصوص مدعی می شود: در پی شکایت فردی به نام (م) در تاریخ 17/5/92 از اینجانبان و در همان روز بدون دریافت هیچ اخطاریه و یا تذکر قبلی از سوی مراجع قضایی و یا فرد شاکی ظرف مدت 3 ساعت ، دادستانی محترم بابل حکم بر پلمپ کارخانه داده است که این امر جای بسی بحث دارد. سوال ما از دادستان محترم این است که چرا یک واحد تولیدی بزرگ کشاورزی آن هم در فصل کشاورزی به مانند یک مغازه سوپری و یا مکانیکی در نظر گرفته شده و در این میان نگرانی های محصول دارانی که محصولاتشان پس از سپری شدن یک فصل پرمشقت در این کارخانه انبار شده به هیچ انگاشته شده و مسئولین مربوطه چرا نسبت به این مسئله مهم بی اعتنا هستند.

مهمتر اینکه آیا همه پرونده های حوزه قضایی شهرستان بابل با همین سرعت و به این شکل مورد بررسی قرار می گیرد و حکم برای آنان صادر می شود ؟ سوالاتی که امیدواریم دادستانی محترم بابل به همان سرعتی که حکم صادر کرده پاسخ دهد . وی در پاسخ به اینکه تاکنون چه اقدامات قانونی برای رفع این مسئله به عمل آورده می گوید: پس از بسته شدن کارخانه شالیکوبی برای حل نگرانی های کشاورزانی که محصولشان در این کارخانه قرار دارد به دفتر امام جمعه ، فرماندار ، رییس دادگستری ، نمایندگان مردم بابل در مجلس ، و حتی رییس دفتر حسین نیازآذری نماینده مردم بابل و دیگر دستگاه های مربوطه مراجعه کرده و موضوع را اطلاع دادم و تقاضای کمک نمودم که همگی این عزیزان طی تماس با دادستان ، به جهت اینکه 400 تن محصول خیس برنج حاصل زحمات کشاورز در حال از بین رفتن و یا از بین رفته است خواستاررسیدگی جدی این موضوع صرفا به جهت کمک به کشاورزان به خصوص این که محصولات آنان در مرحله تبدیل قرار دارد شدند که تاکنون متاسفانه اقدامی از سوی دادستانی به عمل نیامده است.

وی در ادامه مدعی شد: در حالی که مقابل بنده آقای( م) که به شکل غیر قانونی زمین کشاورزی را تبدیل به باغ نموده و در حال دیوارکشی است هیچ مرجعی مانع این کار نمی شود حتی کارشناس مسئول خدمات روستای منصورکنده به جهت اینکه این اقدام در آینده روند کار این کارخانه بزرگ شالیکوبی و تولیدی را مختل خواهد ساخت اخطاریه ای تنظیم نموده که متاسفانه با واکنش این فرد مبنی براینکه مافوق شما باید با ما طرف شود مواجه شده است. رضانیاء در ادامه می گوید: پنچشنبه گذشته طی بازدید معاون عمرانی فرمانداری بابل و تماس وی با مدیرجهاد کشاورزی و رییس اداره محیط زیست این شهرستان برای پیگیری و چند و چون موضوع ، مدیران دستگاه های مربوطه بیان داشتند که نامه ای مبنی بر توقف فعالیت این واحد تولیدی از سوی دادستانی دریافت ننموده اند و حتی نگاه آنان بر توقف این کارخانه نبوده که این موضوع از سوی معاون عمرانی فرماندار به اطلاع فرماندار بابل رسیده است.
مدیر این واحد تولیدی بیان داشت: در همان مراحل اولیه در تاریخ 23/5/92 که دادستان محترم خواستار نظریه کارشناسی محیط زیست شده بود ما نظریه کارشناسی را به حضور ایشان ارائه نمودیم که متاسفانه مورد قبول ایشان واقع نشد و ما نیز بالطبع از حقوق خود در محضر ایشان دفاع نمودیم که ایشان ما را تهدید به بازداشت و زندانی کردن نمود در صورتی که ما هچ جرم و خلافی مرتکب نشده و همیشه در مقابل قانون سر تسلیم فرود آورده و تابع قانون هستیم و اعتراض ما فقط برای دفاع از حق تضییع شدمان بوده است . وی می گوید تقاضای بنده از مسئولین مربوطه و نمایندگان شهرستان بابل این است که اگر ما را به عنوان خادمین قشر مظلوم کشاورز می پذیرند فقط برای کمک به مردمی که محصولاتشان در این کارخانه قرار دارد در جهت بازگشایی کارخانه تلاش جدی نمایند و در این جهت از هیچ کوششی دریغ نورزند.

گزارش/ مجید عرب فیروزجایی


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مهدی آرام نژاد 27 مرداد 1392
سوال ما از دادستان محترم این است که چرا یک واحد تولیدی بزرگ کشاورزی آن هم در فصل کشاورزی به مانند یک مغازه سوپری و یا مکانیکی در نظر گرفته شده و در این میان نگرانی های محصول دارانی که محصولاتشان پس از سپری شدن یک فصل پرمشقت در این کارخانه انبار شده به هیچ انگاشته شده...
سوال بجائی نبود . سوپریها و مکانیکیهای محترم فعالیتشان بر اساس قانون نظام صنفی است و بر اساس این قانون نمیتوانند به هر دلیلی به این سرعت آن مغازه را پلمپ کنند . چرا که اگر خسارتی از اقدام اینچنینی به صاحب مغازه وارد شود . مرجع پلمپ کننده باید نسبت به تامین خسارت اقدام کند . شاید شالیکوبی ها قانون مشابهی نداشته و یا فعالیتشان مبتنی بر قانون نیست !!!
محسنی 27 مرداد 1392
چقدرجالب ،شاکی کی بود که اینطوری اقای دادستان به ایشان محبت داشتند!
بابلی 27 مرداد 1392
خدا عاقبت همه ما را ختم به خیرکند!قدرت همیشگی نیست.
محمد 27 مرداد 1392
واقعا دلیل انتشار این خبر چی بوده؟

آیا بعدا گزارش کامل از این اتفاق رو می زارین یا فقط قصد ... داشتین

واقعا چرا؟
نا شناس 27 مرداد 1392
دوستان قصه غذای مردم رو نخرند ! ایشالله برنج وارداتی جای گزین میشه.
دلم واسه اون کشاورزی میسوزه که 1 سال زحمتش اونجا خوابیده...........
محمد 27 مرداد 1392
دادگاه بابل زیاده از این نوع پرونده ها جای ظالم و مظلوم عوض میشه قاضی هایی که شرف خودشونو میفروشن به پول واقعا برازنده بابل نیست امیدوارم فرماندار محترم و امام جمعه عزیز کاری بکنن نماینده ها که به فکر کارای اقتصادی خودشون هستن
مهدي آرام ن‍ژاد 29 مرداد 1392
برابر اطلاع واصله اين واحد شاليكوبي براي همسايگان ايجاد مزاحمت زيستي كرده بود و چند بار هم تذكر داده شد تا نسبت به نصب فيلتر اقام بكنه اما اينكار رو نكرد و ظاهرا هم الآن ديگه باز شده است.
مهدی 29 مرداد 1392
من یک شالیکوبی دارم. اگر کیسه های شالی مرطوب کشاورزان پس از 72 ساعت داخل خشکن خالی نشه، همه شالی ها داغ شده و کم کم پوسیده می شوند و ضرر جبران ناپذیری ایجاد می گردد.بنظرم دادستانی محترم بابل می تواند با فرجه دو ماهه به این شالیکوبی دار محترم، از زیان های قطعی پیش رو جلوگیری نماید.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.344 seconds.